Pages

Thursday, December 9, 2010

menu berbuka lg~

salam...

hr ni nk crite bnde2 ceria pulak..hr ni sy pose, sy msk masakan yg sgt simple..tp sedapp..haha.sndiri masak sndiri ckp sedap..jom check it out!

menu pertama : spageti tomato cream sauce

BAHAN2 :
1. spageti (boleh dapatkan die kedai 100yen saje)
2. tomato in sauce ( bl dlm tin kat 100yen juge ;p)
3. sosej 5 batang dipotong2 bulat2 (beli dlm baticrom)
4. bawang besar dicincang2 (suke hati nk msuk byk mane...sy x suke bwg,jd sy letak sikit je)
5. bawang putih 3 biji cincang jugak
6. sedikit gula,garam,serbuk lada hitam

CARA2 :
1. spageti mcm biase,rebus..
2. tumis bwang2 sekalian
3. msukkan sosej..kacau2 smpai puas ati
4. msukkan tomato in sauce
5. msukkan sedikit gula,garam ngn lada hitam

resipi ni sy buat suke2 ati sbb cr2 dlm tenet mcm fukuzatsu je..byk bahan x cukup, so sy pndai2 sendiri..tp sedap juge..hehe

spageti <3


menu kedua : donut okinawa

amik resipi ni dr jintanmanis


Bahan-bahanya
100gram tepung gandum
1 biji telur (60gram,kiranya telur saiz L)
40gram serbuk gula merah 
20gram gula
1 sudu kecil minyak masak
1 sudu kecil baking powder
secubit garam
minyak masak secukupnya untuk proses penggorengan nanti
( tiada sebarang penggunaan air di dalam resepi ni, cecair hanya bergantung pada telur)
Cara-caranya
1. Masukkan gula putih, gula merah dan telur di dalam bekas adunan, dan kacau hingga sebati.
2. Kemudian masukkan garam, minyak masak dan tepung gandum bersama baking powder, gaul lagi. setelah semua adunan mesra, perap adunan lebih kurang 10 minit sebelum digoreng.
3. Jemput-jemputkan adunan bulat-bulat, jangan terlalu kecil, macam nak buat kuih bom pisang tu,  goreng dengan minyak panas, api perlu sederhana jangan terlalu kuat, balik-balikkan sa-ta-andagi supaya masak sekata dan goreng hingga keperangan. Sedia untuk dihidangkan. Selamat Mencuba.

sedap dan rangup..hehe..

ni gmbr2 masakan mggu lepas...time rajin buat mknan seafood..sume resipi dr jintanmanis ...tq akak!

ikan sweet sour


tomyam lemak seafood (campur ngn santan sgt best!)

washoku renkon


memasak adalah salah satu cara untuk saya melepaskan tekanan report  dan jugak msalah2 lain..so, klu msk2 leh lupe sekejap mslah yg melanda diri ini..



jya, mata ne =))

3 comments:

al-kauthar said...

berdy:)aku da letak bloglist..haha.btw sedap nye ko masak:)rajin2..

desir2sakura said...

wahhh berd....byk ny berd msk~~ ptut la makin chubby yeee haha...nnt msk ko bila plak deh :)))

himawari said...

@sohe>good2..haha..makin maju nmpknye cik sohe kite..
@bila>beres bila..dapur berd tggu bila mr jah..bilo2 jah leh berasap utk bila..hi3